Rower i żwir: Jak trenować do swojego pierwszego wyściguMasz swój nowy rower szosowy lub hybrydowy i chcesz go zabrać na szuter. Problem polega na tym, że nie wiesz, jak dostać się z tego miejsca do tego miejsca - od bycia kolarzem, który od czasu do czasu jeździ po leśnych drogach, do zostania zawodnikiem, który jest w stanie poradzić sobie z dłuższymi trasami szutrowymi. Niezależnie od tego, czy szukasz nowego hobby, czy chcesz się zmierzyć z czymś innym niż zwykła rutyna na szosie, spróbowanie swoich sił w cyclocrossie lub nawet wyścigu na szutrowej drodze może być dokładnie tym, czego potrzebujesz. Nie martw się, jeśli wydaje Ci się, że to wszystko jest po grecku - rozkładamy to na czynniki pierwsze i wyjaśniamy wszystko, czego potrzebujesz, aby zacząć uprawiać jeden z tych sportów lub oba.

Poznaj swój rower

Po pierwsze: poznaj swój rower, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Choć może się to wydawać oczywistością, faktem jest, że wiele osób wskakuje na dowolny rower i jedzie, nie zgłębiając tego, co czyni ich rower wyjątkowym. Większość rowerów jest dostarczana z instrukcją obsługi, która powie Ci wszystko, co musisz wiedzieć, ale jeśli nie masz swojej lub nie możesz jej znaleźć, skorzystaj z instrukcji online, jak te dostępne w Park Tool. Dowiedz się, jakiego rodzaju hamulce posiada Twój rower (najczęściej są to hamulce linkowe lub hydrauliczne), jakiego rodzaju przerzutki (lub mechanizmy zmiany biegów) posiada Twój rower oraz jak obsługiwać dźwignie zmiany biegów. Wiedza o tym, jak działają Twoje przerzutki i jakich zmian możesz się po nich spodziewać, pomoże Ci niezmiernie, jeśli kiedykolwiek będziesz musiał dokonać korekty podczas jazdy.

Zbuduj swoją wytrzymałość

Jeśli jesteś doświadczonym kolarzem, może to nie dotyczyć ciebie, ale jeśli jesteś nowy w tym sporcie, budowanie wytrzymałości jest pierwszym krokiem do bycia w stanie jeździć na dłuższych dystansach. Można to zrobić poprzez stopniowe zwiększanie długości i częstotliwości swoich przejażdżek. Kolarze są często znani z tego, że jeżdżą za dużo, za szybko i w konsekwencji muszą brać wolne z powodu kontuzji. Jest to, niestety, wynik niecierpliwości. Musisz pamiętać, że budowanie wytrzymałości to proces, który wymaga czasu i konsekwencji. Nie można się spieszyć i oczekiwać, że od razu będziemy w stanie pokonywać dłuższe dystanse, czy jeździć po różnych nawierzchniach. Potrzeba czasu, aby rozwinąć odpowiednie mięśnie i siłę rdzenia, aby poradzić sobie z dodatkową wagą roweru, a także przyzwyczaić się do stania na pedałach i zmiany biegów w ruchu. Zacznij od jazdy trzy razy w tygodniu, zwiększając dystans o 10 procent każdego tygodnia i biorąc dzień lub dwa przerwy pomiędzy każdym trzydniowym odcinkiem jazdy.

Naucz się zawracać

Jazda na drodze żwirowej to jedno, ale branie zakrętu na żwirze to zupełnie inna historia. Nauka zakrętów na żwirze ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, a także dla możliwości jazdy na bardziej zróżnicowanych nawierzchniach. Znajomość zakrętów na szutrze pozwoli Ci na jazdę w większej ilości miejsc, a także na jazdę w bardziej zróżnicowanych warunkach. Skręcanie na żwirze różni się od skręcania na drodze - największa różnica polega na tym, że na żwirze należy jechać wolniej i nie pochylać się tak bardzo. Miejsce, w którym chcesz mieć opony na drodze, jest tym samym miejscem, w którym chcesz je mieć na szutrze, ale nadal chcesz to robić nieco wolniej. Naciskanie na pedały i zbytnie wychylanie się na żwirze może być niebezpieczne, a także znacznie utrudnić powrót do pionu w przypadku upadku. Żwir jest również powierzchnią, która jest znacznie trudniejsza dla opon i kół, więc będziesz chciał jechać powoli, aby je chronić.

Jazda po żwirze na stojąco to coś, co często robią ci, którzy lubią cyclocross i wyścigi na szutrowych drogach, i jest to umiejętność, którą możesz rozwinąć nawet jeśli jesteś kolarzem szosowym. Istnieją dwa główne powody, dla których warto stać podczas jazdy po żwirze: aby zwiększyć swoją moc i zachować równowagę. Stanie podczas jazdy na żwirze pomoże Ci zwiększyć moc wyjściową i da Ci większą kontrolę nad rowerem. W tym celu należy znaleźć równowagę pomiędzy trzymaniem kierownicy a stawianiem stóp na ziemi. Chociaż przyzwyczajenie się do tego zajmie trochę czasu, można to zrobić. Chcesz być w stanie wywierać wystarczający nacisk na pedały, aby się obracały, ale nie tak duży, aby stopy ześlizgiwały się z pedałów.

Dodaj do swojej rutyny treningi specyficzne dla szlaku

Teraz, gdy zbudowałeś już swoją wytrzymałość i wiesz jak pokonywać zakręty i jeździć stojąc, nadszedł czas, aby dodać do swojej rutyny kilka treningów specyficznych dla szlaku. Jeśli chodzi o zwiększenie siły i równowagi, trening siłowy jest twoim przyjacielem. Silniejsze mięśnie pomogą Ci utrzymać się w pionie podczas stania i ułatwią Ci wstanie, jeśli zdarzy Ci się upaść. Wzmocnienie rdzenia pomoże również zapobiec kontuzjom. Najprostszym sposobem, aby zbudować swoje mięśnie i siłę rdzenia jest poprzez jazdę. Nie musisz iść na siłownię lub zrobić konkretne ćwiczenia, aby uzyskać te korzyści. To może być tak proste, jak jazda trochę trudniej lub dłużej niż normalnie.

Znajdź odpowiedni sprzęt dla siebie

Jeśli jesteś nowy w jeździe po szutrze, najprawdopodobniej zaczniesz od roweru szosowego. Ale co, jeśli chcesz przejść na cyclocross? Co, jeśli chcesz jeździć na dłuższych dystansach po szutrze i chcesz zamienić rower szosowy na hybrydowy? Rowery cyklocrossowe są bardzo podobne do hybrydowych, więc najsensowniej byłoby zacząć od hybrydy. Jeśli chodzi o to, jakiego rodzaju sprzętu należy używać, to zależy to od terenu, po którym jeździsz, a także od Twojego poziomu doświadczenia. Jeśli jeździsz na gładkiej, twardej powierzchni, jak droga, będziesz chciał niższe przełożenie. Jeśli jeździsz po luźnym żwirze lub ziemi, będziesz potrzebował wyższego przełożenia, aby pokonać nierówności i mieć wystarczająco dużo mocy, aby wspinać się na wzgórza. Jeśli dopiero zaczynasz, najlepiej zacząć od hybrydy i używać niższego przełożenia, a następnie pracować w górę.